Optimale aanwezigheid op de vakbeurs!?

Veel bedrijven vinden dat ze niet mogen ontbreken op de vakbeurzen binnen hun sector. Dus huren ze een stand en gaan ze er staan. Helaas is het resultaat in termen van verhoogde naamsbekendheid, nieuwe leads en sales niet altijd wat men ervan verwacht. Succesvolle beursdeelname hangt af van een goede inpassing van de beurs in een integrale campagne, waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van het momentum dat gecreëerd wordt. Dat deed Bluebeez voor B2C Europe NL, de expert in internationale webwinkel logistiek.

Aanleiding
B2C Europe NL bestaat al vele jaren, maar is pas sinds 2014 actief onder de naam B2C Europe. Het bedrijf groeit als slimme integrator van post- en pakketoplossingen voor webwinkels meer dan mee met de e-commerce industrie. Natuurlijk mocht men niet ontbreken op de WebWinkelVakdagen 2015 in Utrecht en de E-shop Expo in Brussel. Maar hoe zou er optimaal geprofiteerd kunnen worden van de aandacht die zo’n beurs genereert? Dat vraagt om afstemming tussen Sales en Marketing en om slimme integratie van verschillende content vormen: op de stand, in plenaire presentatiezalen, op de beursvloer en in de sociale media. Bluebeez bedacht en coördineerde de aanwezigheid van B2C Europe NL en heeft daarmee een grote bijdrage kunnen leveren aan een succesvolle beursdeelname.

Integrale campagne
Bluebeez is een full service content marketing bureau dat uitgaat van het principe dat door relevante aanwezigheid op plekken waar de klant zich beweegt, de band tussen merk en klant verstevigd kan worden. Customer Brand Engagement, noemen we dat. Bij B2C Europe was het wel duidelijk dat ‘tout E-commerce Nederland’ zich gedurende de WWV ’15 in Utrecht zou gaan bevinden. Maar hoe kom je op een goede manier in contact met al die bezoekers, waaronder vast veel potentiële klanten, met een bloeiende webshop die internationaal verkoopt en verzendt.

De locatie van de B2C Europe stand is nauwkeurig gekozen. B2C Europe stond centraal op zowel de WWV als op de E-shop Expo, tegenover het terras en in de direct omgeving van collega’s als PostNL, Bpost, DPD e.d. Het stand design werd afgestemd op het internationale karakter van B2C Europe, maximale openheid en het genereren van zoveel mogelijk relevante traffic. Een Barista schonk gratis de meest excellente espresso en cappuccino en een flatscreen liet ondertussen de slimme oplossingen van B2C Europe in een aantrekkelijke video zien. Verderop waren statafels om even rustig aan te hangen.

Op de beurs liep natuurlijk ook een leuk en enthousiast promo-team te flyeren.
In gave Opposuits kleding deelden zij flyers uit met daarop een voucher voor een gratis kop Barista koffie en een uitnodiging om de innovatieve Click & Collect service ‘CollectYourParcel‘ op de stand te komen testen. Via deze actie werden bezoekers op een ongedwongen manier de stand ingetrokken. En voor wie even de diepte in wilde gaan was er een high-end display desk, met geïntegreerd beeldscherm waar de sales mensen de uitleg van de oplossingen van B2C Europe konden geven.

Maar er was meer nodig dan een mooie stand. Zo werden er door de salesteams Noord en Zuid verschillende creatieve activiteiten georganiseerd, die extra aandacht vestigden op CollectYourParcel en de innovatieve E-fulfilment oplossingen van B2C Europe. Op de E-Shop Expo in Brussel konden bezoekers hun eigen pakketje inpakken met een professionele inpakmachine en deze via CollectYourParcel naar het dichtstbijzijnde afhaalpunt versturen. Deze pick, pack en collect actie, bleek een win-win voor zowel de leverancier van de Siat inpakmachine, als voor Paula’s Choice die de proefmonsters leverde en natuurlijk ook B2C Europe die met deze leuke activiteit twee van haar services nog eens extra kon promoten! Door aan de activiteit dan ook nog een ludieke winactie te koppelen waren de doosjes (om in te pakken) niet aan te slepen.

Om ook in de dagen voorafgaand aan de beurs al interesse te wekken, werd er een banner op de website van twinklemagazine.nl geplaatst, een blog item geshared dat het thema van de beurs aanroerde en een uitnodigingsemail verstuurd aan het totale klantenbestand. Uiteraard met de uitnodiging voor een kop koffie op de stand. Bedrijven vergeten nog wel eens om hun eigen klanten uit te nodigen en dat is natuurlijk echt een gemiste kans! De vakbeurs is uitermate geschikt om het klantcontact te versterken en klanten te verrassen met een nieuwe of aanvullende dienst.

In de dagen voor de beurs werden ook Twitter en LinkedIn berichten voorbereid die voor en tijdens de beurs verstuurd konden worden om aandacht te vestigen op de stand, maar ook op de inhoudelijke presentaties van B2C Europe in één van de plenaire zalen: klant en logistiek.

De presentaties waren een belangrijke toevoeging aan de beursdeelname. Niet alleen omdat het een goed ontmoetingsmoment was met mensen vanuit de inhoud, maar ook omdat het weer nieuwe relevante content opleverde. De bijdrage van B2C Europe is gefilmd en biedt samen met de presentatie aanleiding om iedereen die er niet bij was, mee te nemen in de oplossingen van B2C Europe.

Vaak wordt de vraag gesteld wat dat twitteren nu oplevert of zo’n presentatie in een plenaire zaal. Het antwoord is eigenlijk simpel: het is niet precies aan te tonen wat gewerkt heeft, maar de integrale afstemming tussen de uitingen zorgt voor het relevante bereik en de aandacht. B2C Europe was erg tevreden met de honderden leads die de webwinkel vakdagen en de E-shop Expo hebben opgeleverd.

Vervolg
Na de beurs begint natuurlijk de spannende periode om de leads te concretiseren en te converteren naar klanten. De Sales Manager van B2C Europe NL heeft daartoe voldoende capaciteit gereserveerd in de agenda’s van de verkoopteams.

Er is vervolgens een enthousiasmerende mail uitgegaan naar alle collega’s om het succes van de beursdeelname te vieren en op Social Media is nog lang door getweet, gelinked en geshared. Het is helder dat de beurs heeft bijgedragen aan relevante aandacht voor het merk en interesse heeft gegenereerd in de propositie van B2C Europe NL.

Vanuit B2C Europe NL is Sales Manager Laurens Zanoli direct betrokken bij dit project. Hij zegt over de samenwerking met Bluebeez:

De beurzen waaraan B2C Europe deelneemt zijn onderdeel van een grootschalige marketingcampagne die gericht is op de werving van nieuwe klanten door de introductie van de innovatieve Click & Collect afhaalservice CollectYourParcel.

Marco Baak ondersteund ons door het bijhouden van de MARCOM planning en het bedenken van creatieve campagnes en content. Voor onze nieuwste service CollectYourParcel ontwikkelde hij samen met zijn creatieve Bluebeez team de landingspagina www.CollectYourParcel.eu, organiseerde verschillende klantdagen en maakten creatieve content in de vorm van video’s, blogs, advertenties, nieuwsbrieven en meer…

Bluebeez heeft ons de afgelopen maanden vooral ontzorgt door de ecommerce beurzen in Utrecht en Brussel vanaf de reservering tot en met de afbouw van de stand te organiseren. Samen met Marco en de geslaagde ideeën en pro-actieve houding van het salesteam is het gelukt om echt op te vallen en reuring te creëren op de stand. Wij zijn dan ook zeer tevreden met het aantal leads en de exposure die het ons heeft opgeleverd en zien uit naar de volgende vakbeurs en de B2C Europe klantdagen die deze zomer weer gaan plaatsvinden.

Geïnteresseerd?

Ben je buitengewoon geboeid door de manier waarop Bluebeez dit project heeft aangepakt en resultaat heeft behaald voor B2C Europe? Wil je eens verder praten of iets dergelijks ook voor jouw organisatie zou kunnen werken? Neem dan gerust contact op met Marco Baak (06 10011206 of marco@bluebeez.nl) of Rob Beltman (06 24245385 of Rob@bluebeez.nl) voor een vrijblijvend gesprek.