Hoe maak je van je respondent een ambassadeur? Iets meer verbeelding, graag!

Het is alom bekend dat beelden sterker communiceren dan woorden. De mens is visueel ingesteld en denkt dus in plaatjes. Wat we ook weten is dat een goed plan begint met het verrichten van onderzoek, en dat geschreven plannen en rapporten – helaas –  nog te vaak  in een la of boekenkast verdwijnen en er dus géén of te weinig actie op wordt ondernomen. Wat hebben deze twee zaken nu met elkaar te maken? Heel simpel, het design van je Call to Action moet meer aandacht krijgen!

Er is namelijk nog een wereld te winnen als het gaat om het slim overbrengen van onderzoeksresultaten aan (interne en externe) klanten zodat zij tot actie overgaan. Ook uw klanten worden namelijk dagelijks overspoelt met meer en minder interessante informatie of zelfs rauwe data.  Het terugkoppelen van resultaten  – that stand out of the crowd – moet anno 2015 dus écht in een creatieve verpakking! Met alleen een handgeschreven samenvatting verras en beweeg je je klanten écht niet meer. Het overtreffen van de verwachting, daar scoor je mee!

Dit begint al bij de werving van respondenten, klanten en andere stakeholders. Probeer mensen zin te geven om ergens aan mee te doen, in plaats van een saaie incentive te bieden, zoals de standaard boeken- of cadeaubon. U zult zien dat een creatieve wervingscampagne de respons vergroot, zowel in kwaliteit als kwantiteit. En het geld dat voor incentives was voorzien zet u in om de rapportage echt pakkend te maken!

Hoe ziet zo’n verrassende verpakking er dan uit, en hoe deel ik die optima forma?
Verzin een verhaallijn die past bij je resultaten. Bijvoorbeeld als je de usability van een website hebt onderzocht, zet dan de 5 grootste hindernissen in een korte videomontage uiteen. Zoek een terugkoppelingsvorm waarmee je de klant verrast. Laat in de terugkoppeling de onderzoeksresultaten voor je spreken, in een spetterende infographic, enhanced PDF of nog beter in beeld en geluid. Bedenk daarbij heel goed wat je van de ‘klant’ verwacht bij het zien van de terugkoppeling. Welke actie moet hij nemen? Moet hij iets omarmen, iets gaan doen, iets doorvertellen? Zorg dat de terugkoppeling daar naadloos op voorsorteerd.

Qua verpakking zijn er dus heel veel mogelijkheden. Zeker de laatste jaren zijn de mogelijkheden van online video enorm gegroeit, uiteraard mede door de explosieve groei van sociale media. Het zorgt ervoor dat we alles wat ons boeit eenvoudig met elkaar kunnen delen. En het klinkt gek, maar dat geeft de onderzoeker een veel grotere kans om regie op zijn onderzoeksresultaten te houden. Als mensen elkaar toch volgende week niet meer dan de ’30 second summary’ kunnen geven, waarom zou dat dan niet die summary zijn die jij op YouTube hebt gezet, met de kerncijfers en 3 belangrijkste conclusies. Het stelt interne opdrachtgevers, maar ook klanten die deelnemen aan een klantenpanel of een online onderzoek, prima in staat jouw resultaten met anderen te delen. En de consistentie blijft redelijk intact, wat bij mond-tot-mond nogal eens tegenvalt!

Video-content zou naar mijn mening een heel belangrijk, bijna een strategisch onderdeel van de communicatie-mix moeten zijn. Het is meer ‘immersive’ en roept veel makkelijker emoties op bij mensen. Informatie die in een goed geproduceerde video wordt aangeboden, blijft ook langer hangen. Let op: goede productie blijft essentieel. Van de eerste powerpoints waar met lasergeluiden letters binnenvlogen heeft ook niemand een woord onthouden!

Ga je met creatieve video-content aan de slag? Dan hieronder mijn 10 tips!

  1. Maak je eigen videokanaal aan op YouTube (veel gebruikers) of op Vimeo (beter te personaliseren) en richt deze in met informatieve (open/publiek te bekijken) video-content (zoals het jaarverslag, onderzoeksresultaten, publicaties e.d.)
  2. Laat een creatieve marketeer de video-content maken, ga niet alles zelf doen, een slechte video en verkeerde boodschap, zeker met onderzoeksresultaten, kan imago schade opleveren (eerst denken dan doen)
  3. Zorg ervoor dat je video’s makkelijk deelbaar zijn en stel video’s ook beschikbaar aan leveranciers en andere stakeholders
  4. Promote video’s op je website, blog, social media en in je nieuwsbrief etc.
  5. Verrijk je videokanaal met testimonials van klanten, expert video’s, een video met uw visie op een bepaald onderwerp en bijvoorbeeld uw (relatie)event(s).
  6. Maak van je video geen reclame (commercial). Klanten,  en zeker prospects zijn nietgeïnteresseerd in een verhaal dat alleen gaat over jou of je bedrijf. Zorg dus voor een goed verhaal en verwerk daarin op een slimme manier de Call to Action.
  7. Maak duidelijk wat men in de video kan verwachten. Bijvoorbeeld door een korte tekstuele beschrijving te geven op je blog of website.
  8. Maak je video’s niet te lang en zorg voor een WOW moment in de eerste 20 seconden van je video.
  9. Verzin een bruggetje naar je andere video’s.
  10. Zorg ervoor dat de content het juiste label heeft en de vraag van je klanten beantwoord.

Goede video-content krijgt vanzelf een goed publiek!