E-recruitment: hoe bereik je jongeren effectief?

Het is voor bedrijven in Nederland vaak een uitdaging om vacatures met geschikte ‘young professionals’ gevuld te krijgen. Het is dan belangrijk vacatures zodanig onder de aandacht te brengen dat ze een goede indruk geven van de werkomgeving en werkinhoud. Wie zich specifiek op jongeren richt heeft daarbij een extra uitdaging: hoe maak ik het aantrekkelijk genoeg om ze enthousiast te krijgen voor een vaak eenvoudige startersfunctie?

E-recruitment kan hierbij helpen. De inzet van digitale middelen om een vacature vervuld te krijgen is niet nieuw. LinkedIn is zelfs zo’n beetje ontstaan als recruitersnetwerk. Maar dat is vooral een plek voor professionals die al werkzaam zijn en zeker niet de meest populaire hang-out van jongeren. Je moet dan eerder denken aan kanalen als YouTube, Instagram, Pinterest en dergelijke. Precies de plekken waar veel bedrijven moeite hebben om relevante aanwezigheid op te bouwen!

Jongeren landen op Schiphol

HMSHost, dat de recruitment doet voor de hospitality en cateringformules van veel verschillende vliegvelden, waaronder Schiphol, heeft inmiddels zeer goede ervaringen met e-recruitment opgedaan. Om te beginnen is er een frisse website waarop niet zozeer het bedrijf centraal staat, maar de banen die de jongeren kunnen vinden. De site www.hmshost.work is een toegangspoort naar interessante vacatures op meerdere niveaus. De vacatures worden niet alleen in woorden gepresenteerd, maar ook in beelden. Het uitgebreide gebruik van video is sowieso een van de succesfactoren van de HMSHost e-recruitment benadering. De reden daarvoor is simpel:

  1. Video spreekt meer tot de verbeelding en geeft een betere indruk van het werk, de omgeving en toekomstige collega’s
  2. Video is goed voor de algehele vindbaarheid van de website in zoekmachines
  3. Video is energieker en makkelijker deelbaar, zeker op de media die jongeren gebruiken

HMSHost kiest er in de contentcreatie voor om niet alleen de inhoud van de vacature te benadrukken, maar vooral de sfeer van de werkomgeving. De recruitment video’s hebben zodoende niet alleen een effect naar potentiële nieuwe collega’s, maar versterken ook de trots en het plezier van huidige medewerkers. Kijk zelf maar: het spat er vanaf in de video’s , zoals “Bubbles, Chocolate & Juicy Details”.

 

Effectief of niet?

Nu we het toch over ‘juicy details’ hebben is het misschien goed om wat statistieken te noemen. De video voor een bijbaan is al 28.500 keer afgespeeld. Gemiddeld wordt de video 400 keer per week, dus 57 keer per dag, getoond. Er staan 4 recruitment video’s online, voor fulltime banen, bijbanen, managementfuncties en over het werken bij HMSHost in zijn algemeen. YouTube geeft aan dat vacatures met video content 18% vaker worden aangeklikt dan vacatures zonder video content, terwijl de ‘application rate’, ofwel de mate van responderen op de vacature, 34% hoger is. Het integreren van relevante video content maakt een pagina 53 keer kansrijker om op de eerste pagina van zoekresultaten terecht te komen.

Uiteraard staan de website en de video content niet op zich. Op Instagram en Facebook zijn veel van de collega’s al actief en het is dan ook een deel van de verklaring van het succes van HMSHost. De eigen enthousiaste medewerkers dragen de leuke werkomgeving (bedrijfsuitjes, nieuwtjes, maar ook de ‘happy’ video’s) uit.