Brand

Identity

“Een merk is niet meer wat de marketeer tegen de consument zegt dat het is, het is wat consumenten tegen elkaar zeggen wat het is!”

Wie durft het hiermee oneens te zijn in een wereld van open communicatie in sociale netwerken? Maar het betekent niet dat merkidentiteit geheel buiten de invloedsfeer van de organisatie is, in tegendeel. Het helpt natuurlijk enorm als de merkidentiteit scherp is geformuleerd en vervolgens doorgetrokken is naar alle relevante online en offline platforms, waar (potentiële) klanten zich bewegen. Maar een groot deel van de identiteit wordt ook bepaald door het ‘personal brand’ van sleutelpersonen: de oprichter, of het accountmanagement, of de perswoordvoerder. Hoe versterkt hun  communicatie de merkidentiteit van de organisatie? En hoe kan de relatie met ‘key influencers’ aangehaald worden om ook onder (potentiële) klanten een sterk en aansprekend profiel te krijgen en houden? A brave new world for brands…maar daar weten we bij Bluebeez alles van!

Activation

“A-merken moeten de A van autoritair inleveren voor de A van aaibaar…merken moeten van hun voetstuk en midden tussen de menigte staan”

Vroeger bouwden we merken die status hadden. Serieuze merken die onaantastbaar waren. Dat is in het tijdperk van ‘brand engagement’ niet zo handig. Merken moeten iets persoonlijks en benaderbaars hebben. Ga maar na hoeveel merken meer gebruik maken van humor, tot zelfs zelfspot aan toe. Want een merk dat om zichzelf kan lachen, dat zich kwetsbaar opstelt en bereid is klanten mee(r) te laten doen, heeft een hogere mate van merkactivitatie en daarmee merkenbinding. Dan gaat het misschien om likes en views, maar zeker ook om verkopen en harde merkwaarde. De merken die het hoogst staan in de merkwaarde rijtjes zijn de merken waar we bijna iedere dag een interactie mee hebben. Niet voor iedereen haalbaar? Laat Bluebeez u uitdagen om het tegendeel te bewijzen!

Awareness

“Het slechtste wat je als merk kan overkomen is ‘van onbesproken gedrag zijn”

Dan ben je niet relevant, spreek je niet aan en spreek je ook niet met je potentiele doelgroep. Opvallen in de oceaan van aanbieders is een eerste vereiste. Maar soms val je het meeste op door onder de radar te blijven. Stiekem, teasend, exclusief of outcast…het kan allemaal en het werkt juist heel goed in de wereldwijde oceaan van content. Zorg dat je anders bent, uitgesproken zelfs, want na ‘onbesproken’ is ‘nietszeggend’ het volgende dat je echt niet wilt zijn. Vertel je verhaal, wees origineel, durf te proberen en blijf leren…en laat je goed begeleiden door marketing experts die weten wat ze doen!

Management

”Als je een merk over jaren heen opbouwt, waarom zou je het dan managen op kwartaalbasis?”

Nou…omdat het met een half uurtje niet goed opletten wel eens gedaan kan zijn met het merk. Denk maar aan de ongelukkige ‘adios amigos’ twitterpost van KLM na de uitschakeling van Mexico door het Nederlandse elftal. Merkenmanagement was een soort achteruitkijkspiegel gebaseerd op jaarlijkse reputatieonderzoeken…nu meten we op interactiebasis of het merk is versterkt…of niet. En dat is nodig. Het werkveld van merkmanagement versmelt met klantenservice (defensief), maar ook met sales (groeigericht) en wordt steeds afhankelijker van goede tracking en tracing. Het combineren van razendsnel inzicht met een lange termijn visie, dat is de kunst. Bluebeez helpt juist bij die spagaat heel erg graag…en goed!